|
בשנים האחרונות מתקיים ויכוח מר בין המצדדים בצריכת חלב וגם מוצרי חלב לבין המתנגדים לצריכת מוצרי החלב. לכל אחד מהצדדים סיבותיו שלו ועל הצרכן ה"קטן" להחליט בעצמו לאיזו אסכולה הוא מעדיף להשתייך. המתנגדים לצריכת חלב ומוצריו טוענים כי חלב הבקר והצאן לא נועד לבני אדם אלא כחלב להנקת עוללי העגלים והגדיים. עוד מוסיפים המתנגדים כי כיוון שחלב שמקורו בצאן ובקר לא מיועד לבני אדם, צריכתו עלולה להביא לבעיות מעיים קשות ולהפרעות במערכת העיכול. המצדדים בצריכת חלב ובצריכת מוצרי חלב טוענים כי החלב מספק את הסידן הנחוץ כל כך לגוף לשם בנייתו בגיל הינקות, הילדות והנעורים וכן כמונע מחלות שפירות ומחלות ממאירות.
מה הקשר בין צריכת חלב לבין אספקת סידן לגוף?
ארגון הסרטן האמריקאי ( ACS ) ממליץ לבני 19-15 לצרוך מדי יום 1,000 מיליגרם סידן ולבני 50 ומעלה מומלץ לצרוך 1,200 מיליגרם סידן ביום. המקור לסידן המומלץ על ידי ארגון זה הוא חלב וגם מוצרי חלב, ירקות ירוקים וקטניות למיניהן. לא מומלץ לקחת יותר מדי תוספי מזון המכילים סידן, כיוון שעודף סידן עלול לגרום להתפתחות סרטן הערמונית. מחקר חדש שנערך בניו זילנד בדק את הקשר בין צריכת החלב בילדות לבין התפתחות סרטן המעי הגס בגיל מבוגר ומצא כי בקבוצה של אלה שצרכו כמות גדולה יותר של חלב ומוצריו בילדותם הייתה ירידה חדה בהתפתחות סרטן המעי הגס בגיל מבוגר. המסקנה הסופית של מחקר זה היא שצריכת חלב וגם מוצרי חלב בכמות מספקת, בעיקר בגיל הילדות והנעורים עשויה להפחית את הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס בגיל המבוגר.
איזה מחקרים נוספים נערכו בתחום צריכת חלב וצריכת מוצרי חלב?
קשר בין צריכת חלב וצריכת מוצרי חלב כמו שמנת, יוגורט, שוקו וגבינות לבין הפחתת הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס בגיל המבוגר נמצא גם במחקריהם של חוקרים איטלקיים. במסקנותיהם הם הצביעו על הקשר בין השניים, אך לא הכריזו על כך באופן חד משמעי. בהולנד נסקרו תשעה עשר מחקרים העוסקים בקשר שבין הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס לבין צריכת חלב וצריכת מוצרי חלב שונים כמו שוקו, שמנת ועוד ומסקנת הסקר הייתה כי צריכה של 400 גרם חלב ביום מפחיתה את הסיכון למחלת סרטן המעי הגס בכ-17%. סקר זה לא מצא קשר מובהק בין הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס לבין צריכת מוצרי חלב כגון חמאה וגבינה.
אלו מוצרי חלב יכולים לשפר את הבריאות?
המחקרים שנערכו בנושא מניעת סרטן המעי הגס על ידי צריכת מוצרי חלב אינם מתמקדים במשקה החלב בלבד. יש מחקרים הטוענים בנחרצות כי החלב ורק החלב הוא המצמצם את הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס, ואילו מחקרים אחרים ממליצים על צריכת חלב יומית ובנוסף לכך צריכת מוצרי חלב נוספים כמו שוקו, ואכילת יוגורט, שמנת ומעדני חלב עשויים לחזק את המערכת החיסונית בגיל צעיר ולמנוע מחלות שונות בגיל המבוגר.
אז מה, לצרוך חלב או לא לצרוך חלב?
כפי שנאמר בראש המאמר, רצוי שכל אחד ואחד יחליט בעצמו מהי האסכולה המועדפת עליו. נכון לכתיבת המאמר, מספר המחקרים המעידים על יעילותו של החלב וצריכת מוצרי חלב כגון שוקו, שמנת ועוד במניעת סרטן המעי הגס עולה על מספרם של המחקרים הקובעים כי לא רצוי לצרוך חלב ומוצריו. |