מאמרים
מאמרים
maker.co.il מאמרים שלום אורח
יום שישי 21 פברואר 2020 מאמרים
מאמרים
מאמרים
מאמרים דף הבית מאמרים מאמרים מאמרים כותבי מאמרים מאמרים פרסם מאמר מאמרים צור קשר מאמרים
מאמרים כניסה | הרשמה מאמרים
מאמרים
מאמרים
פרסום מאמרים חינם > מאמרים > בריאות ורפואה > בריאות הנפש > על המודעות בתרפיית הגשטלט - התנסות חוויתית zadok krouz מאמרים
מאמרים
מאמרים
מאמרים
כל הקטגוריות
זוגיות ואהבה
אהבה
דייטנינג והיכרויות
ייעוץ וטיפול זוגי
זוגיות ואהבה - אחר
מאמרים
אוכל ומתכונים
אוכל אורגני
אוכל חגיגי
אירוח, אירועים וסדנאות
בשר ודגים
יין ומשקאות
ירקות וסלטים
מאכלי חלב
מאפים ופסטות
מנות אחרונות
מנות עיקריות ותוספות
מנות ראשונות ומרקים
מסעדות, קייטרינג ומשלוחים
אוכל ומתכונים - אחר
מאמרים
אומנות,בידור ופנאי
אמנות פלסטית
טלוויזיה וקולנוע
מוזיאונים וגלריות
מוסיקה ובידור באירועים
מוסיקה וריקוד
ספרות שירה וכתיבה יוצרת
פנאי ומשחקים
צילום
תחביבים
תיאטרון
אומנות, בידור ופנאי - אחר
מאמרים
אופנה, יופי וטיפוח
אופנה
איפור
ביגוד ואיפור לחתונה ואירועים
הסרת שיער
טיפול בעור
עיצוב שיער
קוסמטיקה
אופנה טיפוח ויופי - אחר
מאמרים
אימון אישי - Coaching
NLP
אימון ביחסים בין אישיים
אימון בקבלת החלטות
אימון ליצירת שינוי
אימון משפחה וזוגיות
אימון קריירה ועסקים
על אימון ומאמנים
אימון אישי- coaching - אחר
מאמרים
ביטוח
ביטוח בריאות וביטוח סיעודי
ביטוח חיים
ביטוח כללי
ביטוח לאומי
ביטוח משכנתא
ביטוח פנסיוני
ביטוח רכב ורכוש
ביטוח אחר
מאמרים
בית, שיפוצים ובנייה
אביזרים, ריהוט ומוצרי חשמל
אדריכלות
בנייה ושיפוץ
בריכות שחייה ונוי
גינון
הדברת מזיקים
הובלה ומעבר דירה
מיזוג וחימום
עיצוב פנג שואי
עיצוב פנים
רכישת ומכירת דירה
תחזוקה נכונה ושימור
בית , שיפוצים ובנייה - אחר
מאמרים
בריאות ורפואה
אורתופדיה ופיזיותרפיה
ארומתרפיה פרחי באך
בריאות גברים
בריאות הנפש
בריאות העור
בריאות העין
בריאות הפה והלסת
בריאות ורפואה-אחר
בריאות תינוקות, ילדים ומתבגרים
דיאטה ותזונה
הפרעות קשב וריכוז
מחלות והתמודדות
מניעה וטיפולים
ניתוחים פלסטיים וטיפולי יופי
נשים, הריון ולידה
נשירת שיער
סרטן
רופאים ומטפלים
רפואה
רפואה כללית
רפואה משלימה ואלטרנטיבית
רפואה סינית
שינה
מאמרים
הודעות לעיתונות
אינטרנט ומחשבים
עסקים, מימון וכספים
צבא וביטחון
הודעות לעיתונות - אחר
מאמרים
חברה ומדינה
איכות הסביבה
אקטואליה
דמוקרטיה, שלטון ופוליטיקה
דת ומדינה
זהות וזכויות הפרט
כלכלה וחברה
מגדר ומעמד האישה
צבא וביטחון
צדק חברתי
שואה ותקומה
תקשורת המונים
חברה ומדינה - אחר
מאמרים
חוק ומשפט
אזרחי
גירושין
דיני בנקאות
דיני חברות
דיני ירושה
דיני מיסים
דיני משפחה
דיני עבודה
דיני רשת
דיני תיירות
דיני תעבורה
הגירה ואשרות
החוק וחוקי התורה
הליכים משפטיים
חוק ומשפט -אחר
חקירות פרטיות
מקרקעין
נזיקין ורשלנות רפואית
עורך הדין והלקוח
פלילי
קניין רוחני וזכויות יוצרים
מאמרים
חינוך, לימודים וידע כללי
בתי ספר ומוסדות לימוד
הפרעות קשב וריכוז
חינוך ולימודים -אחר
חינוך ילדים ומתבגרים
חקר החלל
ידע כללי
לימוד עצמי
לימודים אקדמאיים
ליקויי למידה
מדע פופולרי
מדעי הרוח והחברה
מדעים מדוייקים
סדנאות ולימודי תעודה
מאמרים
כלי רכב
טיפולים ואחזקה
טרקטורונים
ליסינג השכרת רכב
מכוניות ורכבים כבדים
נהיגה ותאונות דרכים
רכב דו-גלגלי
שמאות ומוסכים
כלי רכב - אחר
מאמרים
כספים, מימון ומיסוי
אנשי מקצוע
בנקאות
הלוואות ומשכנתא
השקעות
כלכלת משק בית
כספים, מימון ומיסוי -אחר
מיסוי בינלאומי
מיסוי מקרקעין
מיסוי שוק ההון
מיסים כלליים
מס בולים
מס הכנסה
מס ערך מוסף
נדלן
ניהול חשבונות וביקורת
סיוע וקצבאות
פנסיה
מאמרים
מיחשוב, אינטרנט ועסקים מקוונים
אבטחת מידע
איחסון אתרים
אתרי משחקים
בניית אתרים
דיוור אלקטרוני
מחשבים
מיחשוב ארגוני
מסחר אלקטרוני
ניהול תוכן
עיצוב אתרים
עיצוב גרפי
עסקים מקוונים
פרסום ושיווק באינטרנט
ציוד טכנולוגי ואביזרים
קופירייטינג
קידום אתרים
שיווק באינטרנט
תוכנה
תרבות דיגיטלית
מיחשוב, אינטרנט ועסקים מקוונים - אחר
מאמרים
משפחה
אירועים וחתונות
אלימות במשפחה
גיל הזהב
גירושין
חיות מחמד
ילדים והורות
לידה ואמהות
משפחה - אחר
מאמרים
ספורט וכושר גופני
אומנויות לחימה
אימונים וכושר
הרפייה וטיפולים
חדרי כושר ומאמנים
יוגה
כדורגל וכדורסל
ספורט אתגרי
ספורט תחרותי
שחייה וספורט ימי
ספורט וכושר גופני - אחר
מאמרים
עבודה וקריירה
בטיחות בעבודה
השמה
יחסי עובד מעביד
מציאת תעסוקה ומקצוע
ניהול כוח אדם ומשאבי אנוש
נשים וקריירה
עבודה בחו"ל
עבודה מהבית
קורות חיים
ראיונות ומבחני קבלה
עבודה וקריירה - אחר
מאמרים
עסקים ושיווק
אירועים עסקיים
אסטרטגיה
יבוא - יצוא
יזמות עסקית
יחסי ציבור
ייעוץ לעסקים ואימון עסקי
מחקרי שוק
מכירות
נותני שירותים לעסקים
ניהול
ניהול ידע
עיצוב ואחזקת העסק
עסקים בינלאומיים
עסקים והחוק
עסקים קטנים ובינוניים
פרסום, שיווק ומיתוג
רעיונות לעסקים
שרות ושימור לקוחות
תעסוקה (דרושים)
תקשורת
עסקים ושיווק - אחר
מאמרים
קניות וצרכנות
השוואת מחירים
מוצרים ואביזרים
מתנות
נותני שירותים
צרכנות וביקורת מוצרים
רהיטים
קניות וצרכנות - אחר
מאמרים
רוחניות ושפור עצמי
אסטרולוגיה ונומרולוגיה
גלגול נשמות
גרפולוגיה
העצמה נשית
התמודדות עם מצבי לחץ
חלומות
יהדות
יועצים רוחניים
יופי ורוחניות
מאגיה ומיסטיקה
מדיטציה ויוגה
מימוש עצמי והעצמה
מסע רוחני
נומרולוגיה
פנג שואי
קבלה
קלפי טארוט
רייקי והילינג
תקשור וטלפתיה
תראפיה
רוחניות ושפור עצמי - אחר
מאמרים
שוק ההון
מסחר במניות
מאמרים
תיירות, נופש וטיולים
בתי מלון וצימרים
טיולים בארץ
טיולים בחו"ל
משרדי נסיעות
ספא ונופש
תיירות, נופש וטיולים - אחר
מאמרים
מאמרים
קישורים מומלצים
משכנתא
קבלת הצעה למשכנתא
א-ב במשכנתאות
קבלת הצעה למשכנתא
סדנת משכנתא חינם
מאמרים
משכנתא
משכנתא
יועץ משכנתא
מאמרים
משכנתא
מחשבון עמלת פרעון מוקדם
מחשבון משכנתא קרן שווה
מחשבון משכנתא לעומת שכירות
מחשבון ריבית אפקטיבית לנומינלית
מחשבון ריבית נומינלית לאפקטיבית
מחשבון משכנתא פריים
מחשבון משכנתא גרייס
מחשבון רגישות משכנתא
מאמרים
האחים שי
האחים שי
זיו שי
054-2664662
האחים שי שיפוצים - זיו שי נוכל!!!
מאמרים
מאמרים

על המודעות בתרפיית הגשטלט - התנסות חוויתית zadok krouz

zadok krouz
מאת: zadok krouz
פורסם ב: 29/06/2010
קטגוריה: בריאות הנפש
צפיות: 982


מאמרים

 תאור המסגרת

 נ.א. מתחילה ל"עבוד" תוך התמודדות עם תקיעות עמוקה. היא מנסה לעשות איזה ארגון במחשבותיה אך ללא הצלחה מרובה. המנחה בוודאי שואל את עצמו, מה רוצה נ.א. ממנו? האם היא רוצה שאהיה לה לכותל? מה עלי לעשות עם נ.א.? האם עלי להתיחס למחשבות שלה או לגוף שלה? האם עלי לסמוך על המלים שלה או על הפעולות שלה? האם עלי לצפות בה או להפריע לה? נ.א. מתבקשת על יד המנחה להעשות ערה לרגשות שלה, למחשבות שלה. הוא שואל אותה שאלות שיעשו אותה ערה לעצמה, ותלמד מכך יותר על האני שלה. המנחה מנסה לעתים להכניס מילים בפיה ומבקשה לחזור עליהם בעוצמה. נ.א. לא מצליחה לצאת מהתקיעות ויחד עם זה מנסה לבנות במנגנוני הגנה ומניעה. המנחה מרגיש שיש צורך לסיים. נ.א. מסיימת ב- Unfinished Business , במצב בלתי גמור. המנחה חוזר לנ.א. והפעם בשינוי. המנחה מבחין בלחץ ובמצוקה של נ.א. ועל רקע זה מבקשה לעמוד. המנחה מבקש מחברי הקבוצה ליצור מעגל סגור ולהחזיק בידיים כתף אל כתף. נ.א. מתבקשת להכנס למעגל אולם ללא הצלחה. הקבוצה מונעת ממנה להכנס. נ.א. מנסה שוב, אך הפעם היא מפעילה כוח פיזי ולבסוף מצליחה לשבור את קו המעגל הסוגר; היא נכנסת פנימה. נ.א. נמצאת באמצע המעגל ושומרת על מרחק פיזי ועל מבט לא ישיר לעבר חברי הקבוצה. המנחה מברר עם נ.א. תהליכי הגנה ומניעה כמו למשל Projection, Deflection . המנחה פונה לקבוצה ול-נ.א. בשאלות המגרות ומיעלות את המודעות הרצופה.

 פרשנות

המנחה מבחין בכך ש-נ.א. ערה לצרכים מסוימים, היא מנסה לממש אותם אך נכשלת מפני שהתהליך מופרע בדרך כלשהי. נ.א. חשה אולי נבוכה, אולי מבולבלת ושום דבר לא ניצב ברור לנגד עיניה, היא לא יודעת מה היא רוצה. היא לא יודעת מה חשוב שהיא לא יכולה להחליט לכאן או לכאן והיא אינה יודעת מה בתוך סך האפשרויות לקחת. המנחה שואל את נ.א. "מה חשוב לך? מה את שומעת לאן את הולכת? מה עובר עליך? מה לעשות כדי להגיע לדברים כמו שאת רוצה?" המנחה מבקש לנסות לפתח באמצעות שאלותיו, מודעות בלתי מופרעת. תהליך מודעות זו יאפשר ל-נ.א. לגלות מחדש איך היא מפריע לתפקוד של עצמה. הפרעות אלה יכולות להחשב כהתנגדויות או כהוכחה להתנגדויות. ההתנגדות היא להכיר בדרכים ש-נ.א. משתמשת כדי לארגן את התנהגותה. המנחה גם מבקש מ-נ.א. הנחיות למרות שהיא כבר התבקשה קודם לכן לגלות ולמצוא את התשובות בעצמה. הויסות העצמי ביחסיו עם נ.א. מעורפל ומבולבל. בויסות עצמי ( Self Regulation ), מונעת נ.א. מעיצוב השלם, פרושו, מניע מהדמות להתעצב לדמות ברורה ושלמה והיא עושה זאת בכמה דרכים:

* המגע התפיסתי של נ.א. עם העולם החיצון ועם הגוף שלה הוא גרוע. המנחה שם לב למשל, לכך ש-נ.א. מדברת בטון, בביטוי ובמלל תוכני מסוים, אך אין היא ערה לצליל הדיבור ולסוג או תוכן המלל, נ.א. אומרת: "אתה צוחק ממני...אני מרגישה בפנים... אני מרגישה טוב ]אבל[..לא התקבלתי... אני 'אבלה' ]חוזרת פעמיים על ביטוי זה[... בסוף אפול על הפרצוף... לא באתי לכאן כדי לשחק משחקים...]ומסיימת בשלב הראשון של העבודה[ תדע ]למנחה[ שזה לא נגמר עכשיו... . כמו כן, הקבוצה שמה לב כשנ.א. בתוך המעגל היא נסגרת בעצמה ומרגישה בחוץ למרות שהיא בפנים, ולא מישרת מבט לסובבים, מבטה מופנה בין המשתתפים או לרצפה. מצב זה מסוכם יפה על ידי פ.ד., חברת הקבוצה: "יש ניגוד בין הכניסה ]של נ.א.[ ולבין ההרגשה ]של נ.א.[". המגע התפיסתי של נ.א. עם חלקים גדולים של הסביבה ועם גופה או שהוא עלוב למדי או שהוא חסום לגמרי.

* הביטוי העצמי השוטף של צרכיה של נ.א. חסום. מאחר ו-נ.א. אינה מבטא את צרכיה, אין הם יכולים להתממש. דמות תפיסתית שיכולה היתה להיות ברורה, שלמה ומשמעותית נעשית עמומה, לא מעניינת ולא משוחררת. נ.א. לא השיגה הבנת הדבר שראתה, אלא אולי השיגה דברים חיצוניים ולא אמיתיים. דברים אלה באו לידי ביטוי בתכני המלל שלה כמו למשל, "אתה צוחק עלי....לא באתי לכאן לשחק משחקים...אני הבלה...".

* המנחה חש ש-נ.א. מדחיקה את הצרכים ואת הדחפים שלה. המנחה לומד תחושה זו על יסוד תיאוריית "מגן השריון" של רייך, כשראה בהדחקה תהליך מוטורי שרירי של רעידות בצוארה של נ.א.. כאשר צרכים ודחפים מתעוררים, ישנה נטיה לתגובה שרירית. התגובה השררית מתבטאת אצל נ.א. על ידי פעולה בשרירי צוארה. הדרך היחידה שבאמצעותה יכולה נ.א. לבלום את התגובה היא על ידי כווץ השרירים באורח המנוגד לדחף. כווץ שרירים מנוגד זה מונע מאותו הדחף לבוא לידי ביטוי באופן מלא. למשל במקרה שלנו, נ.א. כועסת על חברי הקבוצה ]שמונעים את כניסתה לתוכו[ והיא ערה לכך שיש לה רצון עז להפעיל כוח פיזי כנגד הקבוצה המבטא אולי כעס עצור או אולי לחבק את הקבוצה בחום את הקבוצה, המבטא מגע לא ממומש. נ.א. שנבהלת מדחף זה עוצרת בעדה מלצאת. תהליך "העצירה" יכול להראות על ידי התכווצויות שרירי הצואר של נ.א.. כאשר נ.א. מדכא אימפולסים שונים, היא בהכרח מכווצת את שריריה. חוסר המודעות לדיכוי האימפולסים נוצר וממשיך להתקיים בעזרת אחזקת השרירים המכווצים באופן כרוני. כווץ השרירים על ידי נ.א. הופך להרגל והיא מסתגלת אליו. ההסתגלות מונעת מ-נ.א. את האפשרות להעשות ערה לכך שהיא חוסמת דחף כלשהו או מהו אותו דחף שהיא חוסמת.

 פרלס טען שהבעיה בגיבוש השלם המשותפת להרבה פציינטים היא חוסר המודעות העצמית הבאים לידי ביטוי אצל נ.א. במנגנון הגנה ומניעה עיקרי הנקרא בלשון הגשטלט כ- Deflection כהסחה ממגע ישיר עם אדם אחר )ראה גם עבודתה של ע.ק. מהתאריך 29/12/97, שם ההסחה באה לידי ביטוי בקטיעות, נמנעות עיקבית ומודעת, ניתוחים שכליים, התארגנות, מחשבות, בלימת רצף הדיבור או "מתבלבל לי הקול", אי ידיעה, סילוק אחריות "באמת אני לא אחראית"(. מנגנון זה לדברי פרלס, גורם לאדם לאבד את המגע הטוב עם הסביבה באופן שגבולות המגע שלו, אלה המפרידים ומאבחנים אותו מהסביבה אינם מאפשרים שום השפעה חיצונית על המערכת. נ.א. מפגינה את שלב "הצביעות" של פרלס ( The Phony Layer ). זה מופיע אצל נ.א. ב"כאילו" הכפול שלה. "כאילו" היא בעל אומץ - נכנסת בכוח ללא פחד למרכז המעגל. "כאילו" היא רוצה בלשונה "להיות בפנים... חלק ממכם" אך בעומק מודעותה היא יודעת ש"לא התקבלתי... אני הבלה... אני מרגישה טוב...]אבל היא עדיין בודדה בתוך המעגל בהתנהגותה הפיזית והמילולית גם יחד[". אם וכאשר תיהיה מסוגלת להכיר בצביעות שבתוכה או שתתיר לעצמה ללכת מעבר לצביעות שלה, היא מהר מאוד תגיע לשלב המתאר כ"נקודת קיפאון". על ידי הציפיות שלה של להיות "אחד ממכם" הפחד מפני התוצאות של היותה אוטנטית, היא מפחידה את עצמה והיא מרגישה תקועה. היא מאוד רוצה להכנס למעגל כלומר להיות כאחד מחברי הקבוצה שיחודם במגע פיזי קבוצתי, אולם נ.א. הפנימה את המחשבה ש"מגע הוא דבר רע: אם אני נוגעת אני רעה". במאמציה להסתיר את תכונת העדר המגע שלה, מפתחת נ.א. את שלב ה"צביעות" וחיה ב"כאילו". הוא לא נמנע ממגע במחשבתו. למעשה היא חיה "כאילו" היא אדם חם. כאשר תתמודד נ.א. עם הפנמת החמימות אותה למעשה היא בלעה מבלי להטמיעה באישיותה היא גם תחשוף את ההתנגדות.

עידוד חשיפת ההתנגדות מוביל אותה לשלב התקיעות המאפיין את נקודת המשבר המתרחשת כאשר נ.א. אינה יכולה לפתח את התמיכה העצמית כשהיא כבר בתוך מעגל הקבוצה ועדיין נשארת בודדה עם עצמה, בעוד שהתמיכה החיצונית מחברי הקבוצה מתעכבת. שלב התקיעות הוביל את פרלס למסקנה שאת הנירוזים מאפיינת "גישה פובית". תופעה זו הנה הדרמתית ביותר בתרפיית הגשטלט.

 תאור המסגרת

המנחה מבקש מכל חברי הקבוצה לעבור יחד, התנסות חוויתית בקונטקט. ההתנסות מתבצעת בשלושה שלבים. בשלב הראשון, מתהלכים חברי הקבוצה באופן ספונטאני תוך התרכזות בעצמם. בשלב השני, מיישר כל אחד מחברי הקבוצה מבט לעבר אחד מחבריו בנפרד. בשלב השלישי, מקרב כל אחד את בין זוגו שבחר, באופן פיזי בעזרת רמז עד לגבול המגע האפשרי. בשלב הרביעי, מתהלכים חברי הקבוצה בעיניים עצומות ומקיימים תוך כדי הליכה מגע פיזי עיוור בין חברי הקבוצה. הקבוצה עם סיום התרגיל נכנסת לתהליך של מודעות רצופה שבא לידי ביטוי בעיקר בשלב זה, בשפת הגוף שלהם )נצוצות בעיניים, ערנות יתר ורגיעה(. חברי הקבוצה מספרים על הרגשתם. המנחה מבחין שעל- ס.א. השאיר ההתנסות החוויתי מודעות משמעותית, כאשר היא הגדירה את הרגשתה. הוא מבחין במנגנון הגנה ומניעה עיקרי החוסם את ערנותה המודעת של ס.א. ומחליט להתמקד בה. המנחה שואל את ס.א. שאלות כדי להגביר את רצף מודעותה, תוך העברת שימת ליבה לשפת גופה ולתגובותיה השריריות. המנחה מבקש לדעת לצרכיה ולאפשרויותיה ובכל צעד בודק עד איפה ניתן להוביל את ס.א., תוך ראית הצעד הבא. המנחה נעזר בחברת הקבוצה א.ג. לשם התמודדות עם ה- Introjection . המנחה השתמש בטכניקת רצף המודעות -פה ועכשיו, טכניקת ההגזמה, טכניקת החזרה, טכניקת "האם אני יכול להזין אותך במשפט"?, טכניקת "האם אתה יכול להשאר עם רגשות אלה?" טכניקת "הרטרופלקציה" ( Retroflection ), טכניקת "הצעד הבא" השקול, טכניקת המנהיגות הקומניקטיבית, טכניקת התיסכול והתמיכה וטכניקת המגע הגופני. שילוב עשיר של טכניקות אלה יעילו מאוד את עבודתה של ס.א. ובכך עזרו לה לצעוד לקראת מודעות בלתי-מופרעת ולגלות מחדש איך היא מפריע לתפקוד של עצמה.

פרשנות

ס.א. חוסמת את ערנותה על ידי "אמוץ ערכים, דעות או התנהגויות 'באופן שלם' על ידי הפרט מאחרים מבלי לעשות אסימילציה או אינטגרציה עם האני". ) Gestalt Therapy Now p. 112 ( זהו מה שנקרא בלשונו של פרלס Introjection . ס.א. אומרת: "אני מתקרבת לפי מה שמותר לי לעשות כלפיהם ]כפי שהם רואים על פי אמת ערכיהם או דעותם או התנהגותם],]המנחה: "ממה את נבוכה?"[ פחד לשעמם... }ומסכמת, אני רוצה[ לא לתת לדברים לקרות לי... כל החיים שלי משהו לא מושג...". על ידי בדיקת ה- Introjection בהתאם לנסיון העצמי שלה, יכלה ס.א. להשתמש בניסיון החוויתי כדי לדחות, להכליל או להכליל באופן חלקי את ה- Introjection הקודמת. והכן היא אומרת: "אני צרכה לקחת יוזמה... מגיע לי ]מגע, חום[ בלי להתנצל...". ס.א. הוכיחה בעבודתה, שהיא יכולה להעשות יותר סלקטיבית ולבנות את חוש המידות שלה בעצמה. פרלס ציין שכל המושגים, העובדות, הסטנדרטים להתנהגות, המוסר והאתיקה, האסתטיקה והערכים הפוליטיים מגיעים אלינו במקור מהעולם החיצוני. אין שום דבר במוח שלנו שאינו מגיע מן הסביבה החיצונית. כמו כן, טען פרלס שכל מה שקיים בסביבה החיצונית הינו חיוני לאורגניזם הן באופן פיזי והן באופן פסיכולוגי. אלא שכל מה שקיים בסביבה צריך שיעבור תהליך של בחינה וקבלה אמיתית, כדי שזה יעשה חלק מאישיותנו. אם אנו, לעומת זאת, נקבל אותם ללא שום ביקורת, אלא על סמך זה שמישהו אחר אמר זאת, או מפני שהם אופנתיים או מפני שהם מבטיחים הגנה מפני כל ביקורת חיצונית, או מפני שהם מסורתיים או מהפכניים - הם לא יעשו חלק אמיתי מאישיותנו.

הסכנות הטמונות ב- Introjection , כפי שפרלס הציגן הן שתיים:

1. האדם שמשתמש במנגנון ה- Introjection אינו יוצר שום הזדמנות לפתח את אישיותו משום שהוא עסוק מאוד בהחזקת הערכים הזרים במערכת הנפשית והרגשית שלו. ככל שהוא מרבה להעמיס על עצמו Introjections , האפשרויות שלו לבטא את עצמו או אפילו לגלות מי הוא באמת הולכות ופוחתות.

2. Introjection תורמת לאישיות דיסאנטגרטיבית אם הפרט בולע שני ערכים מנוגדים והוא מנסה לפשר ביניהם, הופך האדם בתהליך זה את אישיותו לשדה הקרב בו ניטשת המלחמה או הקונפליקט הפנימי של הנאורוטי והמסתיים בדרך כלל באופן שבו אף אחד אינו מנצח. דוגמה לשני ערכים מנוגדים יכולה להיות הסיסמה "ואהבת לרעך כמוך" כנגד "אדם לאדם זאב".

ב- Introjection מזיזה ס.א. את הגבולות שבינה ולבין הקבוצה במידה רבה פנימה לתוך עצמה עד שכמעט ולא נותר דבר מעצמה. לכן, כאשר ס.א. אומרת "אני חושבת" או "אני רוצה" היא בדרך כלל מתכוונת לומר "הם חושבים", "הם רוצים".

 ס.א. מאלצת את עצמה לעשות "לפי מה שמותר... לעשות כלפיהם" כי יש לה "פחד לשעמם" ולכן היא מרגישה לא טוב כי "כל החיים שלי משהו לא מושג". זהו האישיות הרטרופלקטיבית המצהירה אין סוף הצהרות מסוג זה שכולן מבוססות על תפיסה שהיא ועצמה הן שתי הוויות שונות. היא מפסיקה לכוון את האנרגיה שלה החוצה כדי לתמרן ולהביא לשינויים בסביבה שיענו לצרכים שלה. במקום זאת, היא מכוונת את הפעילות שלה פנימה ושמה את עצמה כמטרה להתנהגות במקום הסביבה. "היא נעשת האויב הגרוע ביותר של עצמה". ( The Gestalt Approach p. 54 ) ס.א. בולמת את הדחף או האיזון האימפולסיבי המתח, באמצעות מתח תחושתי מוטורי מנוגד נוסף למשל, יש לה חוסר אוויר, חנק בגרון, פיק רגליים, ריקנות, לחץ בברכיים, הללו תוצאה של מגע מלא, חום עמוק או בטיחות לא מובעים.

כאשר תפסיק ס.א. לעשות Retroflection , היא תוכל להתחיל לכוון את רגשותיה החוצה, להפסיק להרוס את עצמה באופן פזי ולהתחיל ליצור קשר פתוח וישיר עם אחרים. ס.א. מתאמצת לגרור את עצמה ולהחזיק את עצמה במודעותה ל- Introjection ול- Retroflection על מנת שלא לסגת לאחור. היא נעזרת לשם כך, בהתערבותו היעילה של המנחה המעודד את ס.א. להעשות ערה למודעותה - למה שקורה לה: לתחושת הריקנות שלה, לתחושת החנק בגרון ופיק הרגליים, ללחץ בברכיים, ל- Introjection , לתחושת חוסר-האונים שלה ולתנוחות שלה. ס.א. מפגינה אומץ להשאר עם רגשותיה הלא נעימים והמנחה מסייע לס.א. בתהליך זה, עד לשלב הפיצוץ המובטחת. לשם כך נעזר המנחה בשתי טקטיקות בסיסיות לשימוש בסייעו לעבור את שלב השיתוק או המבוי-הסתום, שהוא התיסכול והתמיכה. המנחה מתסכל את ההפרעות של ס.א. בתהליך המעבר של שלב התקיעות על ידי שהוא עומד כנגד כל נסיון של ס.א. להמנע, אך תמיד בודק לא לעבור את גבול יכולתה במשפט השאלה: "את רוצה לעצור?". טקטיקת התסכול התאפיינה כשהמנחה שאל את ס.א. את השאלות ואמר את ההצהרות: "אני לוחץ על הגז ועל הברקס... ממה את נמנעת כרגע? מה את פוחדת שיקרה כרגע? מה הרצון שלך לקרב אותה? את יכולה לזהות את רצונך? איך זה המעבר לאמא? ממה את נבוכה? או מה עובר עליך כרגע? מה קורה לך? מה זה מעורר בך? לא מבין.... מתקשה להבין... מה יכול המבט הזה לומר? מה קורה ללחץ הברכיים? באילו תחומים את חשה את החוסר הזה? יש עוד משהו שאת רוצה לעשות בקונטקט?... את רוצה יותר?".

מאידך, המנחה תומך בהתקדמותה של ס.א. על ידי כך שהוא מעודד אותה לתת ביטוי לרגשותיה. טקטיקת התמיכה הועברה על ידי נוכחות המנחה והיא נאמרה על ידו בהצהרות כגון "השארי עם ההרגשה הזו... שימי לב למה שקורה לך כרגע... תני לעצמך להרגיש זאת באופן מלא... תני לזה לקרות... תתני ביטוי... את לא צריכה לעצור בעד עצמך...תתרכזי במה שעובר עליך כרגע... תחזירי על המילים... תוכלי לארגן את הדברים... לקרב כמו שאת רוצה... תוכלי לעשות את זה... תקרבי ברמה שאת רוצה.... ]המנחה מחזיק בחום בכף ידה של ס.א.[". בשלב הבא הופכת ס.א. את האנרגיה העצורה לפיצוץ ( The Explosive ) אישי רגשי. הפיצוץ מתרחש כאשר מתירה ס.א. לעצמה להתנסות ולתת ביטוי אמיתי לרגשותיה, בעזרת א.ג., חברת הקבוצה, ובעזרת המנחה על ידי אהבה, חיבוק, שקט ועדינות נפש, מגע גופני ובעזרת בכי. ס.א. מקרבת את א.ג. ומחבקת אותה אל ליבה כמו חיבוק אמא לבת, מזילה דמעות ונותנת ביטוי אף מילולי לחוויתה: "א.ג. מאד אמהית". המנחה מגיש את כף ידו ואוחז את כף ידה של ס.א.. שפת הגוף של מגע ידו של המנחה בטא בצורה חזקה מאוד הרבה אנרגיה, חום, רגש אמיתי וקשר ספונטני מדהים בשלמותו בינו ולבין ס.א.. יש לשים לב לצורת המגע שבחרה ס.א. לממש את הפיצוץ. ס.א. בחרה בחיבוק ולא במקרה שכן, הפועל המעשי של השורש ח.ב.ק משמעותו: לאחוז בחוזקה או להדק מקרוב מישהו; להקיף או לכרוך זרועות בחיבה אמיתית רבה, לגלות חיבה, חמימות ורוך באחיזה מהירה או להיות קרוב מאוד.

 ס.א. בחרה בחיבוק מרכז הלב. שהוא, חיבוק עם כל הזמן שבעולם ובלי להתחשב בעולם. זוהי, אולי, צורת החיבוק המושלמת ביותר, שהמסר: חוש באחדות האמיתית שלנו ככל שקשר ידידותנו מתפתח. צורת המגע וביטויו שבחרה ס.א. היא פעולת התמוטטותו של המבוי-הסתום שנלווה לו התפוצצות שקטה במקרה שלנו. המעבר בין שלב לשלב קרה במסגרת היחסים שבין המנחה ו-ס.א.. תהליך זה התרחש במסגרת שבה הן המנחה והן ס.א. יודעים שהיא מסגרת המגינה על ס.א. ושאין היא צריכה לברוח ממצב החרום אלא להשאר עם זה כדי להתחיל להתנסות ברגשות שמהם בדרך כלל נמנעת. הפיצוץ הרגשי חשוב מאוד להבראתו של הפציינט מאחר והגשטלטיסט מאמין ש"הרגש הוא המודעות האינטגרטיבית של היחסים שבין האורגניזם והסביבה". ( Gestalt Therapy 407 ) הרגש הוא למעשה ההשלמה של הגשטלט החסר. לאחר הפיצוץ הרגשי מתנסה הפציינט בתחושה של רכוז הנובע מהפיוס שחל בין הניגודים שבחייו. הפציינט מפתח תחושת שליטה פנימית משלו שתסייע לו לקבל החלטות בעצמו ביתר נכונות בעומדו בפני קונפליקט חדש בעתיד.

התנסות זו תביא לאיזון ברגשותיו של הפציינט ותספק לו את התמיכה-העצמית החיונית לקיום יעיל וטוב בינו לבין עצמו ובינו ולבין סביבתו. התרפיסט הגשטלטי מאמין שגדילה נפשית באה דרך תסכול ותמיכה. לכן, חייב המטפל להשתמש בתמיכה ובתסכול באופן מאוזן. הוא חייב לקרוא תגר על אותם ביטויים שמשקפים טכניקות מניפולטיביות, דפוסים נאורוטיים ודמוי-עצמי. תהליך זה חייב להמשך עד שהפציינט מתחיל להתנסות בצורך לשחרר עצמו מדרכי ביטוי אלה ובאותה עת עליו להעשות יותר ערני לצרכים האמיתיים שלו ולעבוד על מימושם. הן שאלות התיסכול והן הצהרות התמיכה מבקשות מן הפציינט תשובה בדרגה שהמודעות העכשווית שלו מאפשרת. באותו זמן הן מגבירות את ערנותו. אלו הן שאלות המכוונות את הפציינט בלית ברירה לחיפוש תשובה מתוך הפוטנציאל הטבעי שלו.

שאלות אלה מעודדות את הפציינט להכיר באחריות שלו למחשבותי, לרגשותיו ולהתנהגותו והן תובעות ממנו לפתח תמיכה עצמית מתוך הכוחות והאמצעים העומדים לרשותו. "שאלות אלה נותנות לפציינט תחושה של עצמיות משום שהן מכוונות אל האני שלו". ( The Gestalt Approach 75 ) בניגוד לרייך, שהגביל את תיאוריית "מגן השריון" ( character armor) לשחרור האנרגיה המינית בלבד, פרלס, לעומת זאת, כלל ספקטרום, שאני קורה לו הוליסטי, הרבה יותר רחב של התפרצות ושחרור רגשי.הוא האמין שבהתאוששות האני של הפציינט יש יותר מאשר שחרור השריר המכווץ להתרגשות מינית המנחה השתמש בדרכי הקומוניקציה שלו עם ס.א. מורה ומדריך. הוא שקף את התחושות, הרגשות והמחשבות שלו בהיותו במגע עם ס.א.. "אני חש ערנות אנרגטית... קלטתי אותך למרות שאת לא מדברת... נתתי לך את ידי ואך שאת נתת את ידך... השלים את החלק הגופני...".

בחשיפה עצמית בודק המנחה השלכות שהוא עושה, הוא מברר את מה שקורה אצלו, קורה אצל האחר הנמנע מלהיות ער לכך ומעל לכל הוא מכריז על צרכיו ועל אנושיותו ובכך הוא נותן אישור לחברי הקבוצה לתמוך ולהכריז על צרכיהם האמיתיים ועל אנושיותם. ס.א. עושה תנועה של מחנק בתנועת היד בכיוון החזה העליון. עיני המנחה יתכן ולתנועה זו יש חשיבות ומשמעות רבה. תנועה זו יכולה להיות לא גמורה, לא מפותחת או שנולדה טרם זמנה. ס.א. מתבקשת על ידי המנחה להגזים את התנועה שוב ושוב במטרה לעשות את המשמעות הפנימית גלויה וברורה יותר. המנחה אומר לס.א.: "את התחושה המיוחדת המחנק תלחצי יותר.... עם אותה אנרגיה תגזימי את המקום...".

 טכניקה זו נגזרת מההתנהגות הלא מילולית של הפציינט. בתרפיית הגשטלט, אין התרפיסט מבקש מהפציינט שלו לנטוש את חוסר-האונים שלו אלא דווקא לחוות זאת ולהכנס לתכונה זו עמוק יותר. התרפיסט מבקש מהפציינט שאף יגזים בכך מתוך אמונה שזהו "החלל הפורה" שממנו יבוא התנסות אורגניזמית ממשית של כוחו. ס.א. אמרה משהו בעל חשיבות "ברחו לי המילים" אך היא מהר מאוד מחליקה עליו. במקרה כזה, התבקשה ס.א. לומר שוב ושוב את המשפט עד שהמשמעות של הדברים נעשית ברורה וגלויה. טכניקה זו מיושמת על התנהגותו המילולית של ס.א..

המנחה מבקש מ-ס.א. לומר משפט שמוצע על ידיו כדי שתתנסה בו ותראה אם יש בו מידה של אמת. טכניקה זו מיושמת כאשר המנחה מבחין בכך שס.א. נמנעת מלהבין את משמעות התנהגותה העכשוית והיא מעמידה פנים שהיא מבולבלת ושאין היא יודעת מה עליה לעשות או לומר. המנחה מבקש מ-ס.א. שתשים בפיה משפטים מושאלים, למשל: "זה נכון...", "לקחת את הפקוד על הדברים.....".

Dr. Zadok Krouz PhD,DHD,DD
zdkphd@gmail.com
. He has published various articles, a collection of writings on language and literature, religious existential meditation, philosophical doctrine of the human spirit and produced a number of self-hypnosis audio cassettes for improving the quality of life.Dr. Krouz is presently the chairman of the Public Council on Philotherapy and Healthy Lifestyle, and president of the Israeli Council on Philotherapy. He is one of the pioneers of philotherapy in Israel, and an expert on existential philosophy therapy and peace of mind. His studies, work and rich experience as a healer have helped him to create a new and unique type of therapy, applying philos



תגיות של המאמר:


מאמרים
אודות כותב המאמר
מאמרים
מאמרים

Dr. Krouz served as a lecturer at New York and at the Teachers` Training College


מאמרים
מאמרים אחרונים בנושא בריאות הנפש מאמרים נוספים של zadok krouz מאמרים נצפים ביותר בנושא בריאות הנפש  
מאמרים מחפש שמחה לנפש? תעשה פדיון נפש מאמרים
ברסלב מאיר תגיד, כשאתה עושה טעויות בנהיגה ותופס אותך שוטר - מה אתה מקבל? רפורט, דו"ח כספי לתשלום, וכמובן מלווה בנקודות. ורענון הנהיגה וללכת לקורס תיאוריה לרענן את הזיכרון כדי לא לעשות טעויות נוספות. וכך גם בעולם הרוחני אין צדיק בארץ אשר לא יחטא - אין אדם שלא יעשה טעויות קטנות או גדולות... בכך האדם צובר נקודות דהיינו יש עליו דינים, וצריך להמתיקם כדי שלא יבוא עליו צרות ומחלות...
מאת: ברסלב מאיר
פורסם ב: 07/11/2017
קטגוריה: בריאות הנפש
צפיות: 193
מאמרים מהו טיפול CBT ולמי הוא מתאים? מאמרים
אלעד רימו טיפול CBT נמצא ככלי יעיל מאוד להפחתת דפוסים התנהגותיים ומחשבתיים אשר משמרים בעיות ומצוקות המוענות מהאדם להצליח ולהתקדם בחייו באספקטים השונים. הטיפול נותן מענה מדויק ומותאם אישי לכל אדם באופן פרטני ואינדיבידואלי.
מאת: אלעד רימו
פורסם ב: 14/03/2017
קטגוריה: בריאות הנפש
צפיות: 151
מאמרים המלצות הן הדרך שלכם למצוא פסיכולוג מאמרים
rsseowebz אם יש דבר שכעת ברור לכם הוא שאתם רוצים להתחיל להיפגש עם פסיכולוג, אך אם יש דבר שלא ברור לכם כלל הוא מי הפסיכולוג שאיתו תיפגשו. כיום עובדים לא מעט פסיכולוגים המעניקים את האפשרות לרבים לפתוח את לבם וכך לשפר את איכות חייהם. אם גם אתם מחפשים פסיכולוג, דעו כי המלצות הן הדרך שלכם למצוא מטפל ראוי, כמו ד"ר ירון זיו.
מאת: rsseowebz
פורסם ב: 14/03/2017
קטגוריה: בריאות הנפש
צפיות: 160
מאמרים מתחיל להיות קשה בטיפול הפסיכולוגי? לא מפסיקים מאמרים
rsseowebz חשוב להסתכל על הטיפול הפסיכולוגי כדרך שאתם הולכים לעשות. בדרך, כמו בכל דרך, יהיו רגעים נעימים יותר, לצד רגעים נעימים פחות שיאלצו אתכם להתמודד עם כאבים מהעבר או חששות מהעתיד.
מאת: rsseowebz
פורסם ב: 14/03/2017
קטגוריה: בריאות הנפש
צפיות: 148
מאמרים דיכאון אחרי לידה מאמרים
אלעד רימו לידה מביאה עמה שינויים רבים בחיי האישה - הכוללת שינויים הורמונליים, נפשיים ושינויים בסטטוס. שינויים אלה יכולים לבוא לידי ביטוי כמצוקה נפשית ולהתפתח לדיכאון. הבנה של התופעה ופנייה לטיפול המתאים יסייעו בהפחתת הדיכאון ובהחלמה.
מאת: אלעד רימו
פורסם ב: 18/10/2016
קטגוריה: בריאות הנפש
צפיות: 204
מאמרים התמכרות לגראס למה להפסיק? מאמרים
שליו שמעוני התמכרות לגראס היא מאוד מבלבלת כי אנחנו לא תמיד מצליחים להסביר לעצמנו למה להפסיק? זה עושה לי כל כך טוב, זה לא פוגע באף אחד. אז למה יש כל הזמן קול בראש שמספר לי שמשהו לא בסדר ואני חייב להפסיק?
מאת: שליו שמעוני
פורסם ב: 02/08/2016
קטגוריה: בריאות הנפש
צפיות: 4325
מאמרים התמכרות לגראס מאמרים
שליו שמעוני מה גורם לנו לרצות לעשן שוב ושוב ממה נובעת התמכרות לגראס והאם אני יכול ללמוד להכיל את החיים ואת האינטנסיביות שלהם בצורה, כזו שלא אצטרך לברוח אל הגראס ואלמד כיצד להכיל את הרגשות שלי.
מאת: שליו שמעוני
פורסם ב: 02/08/2016
קטגוריה: בריאות הנפש
צפיות: 4307
מאמרים טיפול בתנועה מאמרים
שליו שמעוני טיפול בתנועה הוא תהליך חדשני יחסית לטיפול רגשי. הוא מאפשר תהליכים עמוקים ומהירים תוך זמן קצר. המאמר מציג מה קורה בתהליך של טיפול בתנועה וכיצד טיפול בתנועה מאפשר לשחרר חסימות גופניות ונפשיות כאחד.
מאת: שליו שמעוני
פורסם ב: 19/07/2016
קטגוריה: בריאות הנפש
צפיות: 3186
מאמרים מהי חרדה וכיצד מטפלים בה? מאמרים
אלעד רימו חרדה הינה תופעה נפוצה בעולם המערבי האופיינית לאנשים בכל הגילאים ומכל שכבות האוכלוסייה. קיימים מספר סוגים של חרדה שללא טיפול מתאים עלולים לפגוע בתפקודו של האדם במישורים השונים של חייו. ניתן לטפל בחרדה במהירות וביעילות על ידי התאמת הטיפול המתאים לקשייו היחודיים של האדם.
מאת: אלעד רימו
פורסם ב: 19/04/2016
קטגוריה: בריאות הנפש
צפיות: 1228
מאמרים אילו שיטות פסיכולוגיות קיימות? מאמרים
avi levy אחת משיטות הטיפול הנהוגות כיום היא שיטת הפסיכולוגיה הפסיכודינמית. התיאוריה הפסיכואנליטית שניסח לראשונה זיגמונד פרויד, (ושממשיכיו פיתחו), מציב את המטרה של ניסיון להגיע להבנת הבסיס המודחק של המצוקות הנפשיות, ולמקור של מצוקות אלו ביחסים המוקדמים בחייו של המטופל. פגישות הטיפול הפסיכו-דינמי מובלות על ידי הדיבור החופשי של המטופל והאסוציאציות שהוא מעלה. שיטת טיפול זו מתאימה למי שבעיותיו אינן בתחום ספציפי, אלא הן כלליות ומופשטות יותר.
מאת: avi levy
פורסם ב: 17/04/2016
קטגוריה: בריאות הנפש
צפיות: 1227
מאמרים על חמשת העקרונות של הפסיכולוגיה הקיומית ותרפיית הגשטלט ועל היבטיהם הטיפוליים המשלמים מאת : צדוק קראוס Dr. Zadok Krouz מאמרים
בריאות הנפש המאמר דן על קיומו של האדם כפרט של מכלול-בבחינת היותו בעולם ולעולם יש קיום מפני שיש הוויה המגלה אותו. ההוויה שקובע מרטין היידגר, מייסד הפילוסופיה האכזסטנציאליסטית במאה הזו, הינו הפרט והוא רעיון המכלול שפרט זה לא יכול להתקיים בנפרד מהעולם.להתקשרות זו של האדם והעולם יש איפיון שבא לידי ביטוי בחמישה עקרונות. המאמר יעמוד בפרוט על עקרונות אלו לפי סדר רעיוני מבחינת התאוריה והטיפול גם יחד.
מאת: zadok krouz
פורסם ב: 04/12/2017
קטגוריה: בריאות הנפש
צפיות: 156
מאמרים לברור כוחה הייחודי של המודעות בייחס למבוי-הסתום THE IMPASSE)) בתרפיית הגשטלט zadok krouz ודרכי טיפול צדוק קראוס מאמרים
בריאות הנפש המאמר עומד על כוחה הייחודי של המודעות ואף מלמד את הטכניקות באמצעותן יכול הפציינט למוטט את המבוי הסתום. הקו המנחה הוא שהפציינט מרכז את מודעתו על ידי משפט בסיסי שמנחה אותו ואת התרפיסט מראשית התהליך הטיפולי ועד סופו, והוא: "כעת אני מודע לכך ש...". שכן, פרלס אמר "שכאשר הפציינט מודע באופן מלא למבוי - הסתום (The impasse), המבוי-הסתום יתמוטט".
מאת: zadok krouz
פורסם ב: 07/07/2010
קטגוריה: בריאות הנפש
צפיות: 997
מאמרים הדרכים בתרפיית הגשטלט: להערכה עצמית , ליצירת קשר עם העולם ולברור האופן בו האדם חוסם את עצמוzadok krouz מאמרים
מימוש עצמי והעצמה המאמר מבקש לחדד ולהדגיש את נקודת המוצא המהותית של תורה טיפולית ייחודית ועצמותית זו במימוש מטרות משמעותיות תוך ברור דרכים להערכה עצמית אמיתית , יצירת קשר טוב עם העולם וברור מקורות בו האדם חוסם את עצמו. מחבר המאמר מפנה את הברור מההיבט של המטפל, המטופל ומתוך טכניקת רצף המודעות. המטופל מונחה לקראת התבגרות: לקיחת אחריות להתנהגותו ולתוצאותיה.
מאת: zadok krouz
פורסם ב: 07/07/2010
קטגוריה: מימוש עצמי והעצמה
צפיות: 744
מאמרים לברור של מי החזקה בהר הבית - על רקע כיבוש ירושלים - מימי יהושע עד ימי דויד המלךzadok krouz מאמרים
מקרקעין דויד מנצח בקרב, כובש את ירושלים וקובע במצודת המלך את משכנו. העיר נקראת עיר דויד או מצודת ציון. אבל כאשר רוצה דויד לבנות מזבח בהר המוריה, הוא קונה מבעל הקרקע היבוסי את החלקה בכסף מלא, למרות שכבש אותה בקרב קשה. לפי החוק, שטח בבעלות פרטית שייך לבעליו גם אם נכבש. הנה גם בימים ההם, ימים של כיבוש והרג בין העמים, מכובדות השבועות וההבטחות שניתנו בעבר, ונשמר חוק הקניין. כי השמירה על חוק האדם מחזקת את שייכות ירושלים וארץ-ישראל כולה, לדויד ולבני-ישראל.
מאת: zadok krouz
פורסם ב: 07/07/2010
קטגוריה: מקרקעין
צפיות: 399
מאמרים תרומתה של רייקי והחסידות לטיפול בגשטלט zadok krouz מאמרים
רייקי והילינג רייקי, שמקורה מהחכמה הגבוהה-הרוחנית ומכוח החיים הקוסמי והמביאה חיים לעולם, תרמה רבות לטיפול הגשטלטיאני פרי פדריך (פריץ) פרלס, המייסד והדמות המרכזית של טיפול הגשטלט. גם לחסידות הייתה חלק נכבד בגיבוש דרך החשיבה ההוליסטית של מייסד הגשטלט הטיפולית, שכן, פרלס קבע ש "תרפיית התבנית היא פילוסופיה המנסה לחבור יחדיו עם כל השאר, לעלות בקנה אחד עם כל השאר - עם הרפואה, עם מדעי הטבע, עם היקום, עם מה שיש (גשטלט מלה במלה 21 ) . המאמר מבקש להצביע ולו על קצה המזלג ממכלול ההיבטים הרבים בין רייקי, הגשטלט והחסידות.
מאת: zadok krouz
פורסם ב: 29/06/2010
קטגוריה: רייקי והילינג
צפיות: 974
מאמרים לברור רעיון השלם (WHOLE ) (המכלול) בתרפיה האקזיסטנציאליסטית מאמרים
בריאות הנפש המאמר מסביר את המונח: הוליסטי, הרואה את שלמות האדם מתוך המכלול השלם ולא מתוך חלקיו. לפיה האדם הוא מכלול שלם. אי-אפשר להבין או לתקן את האדם מבלי להסתכל בו כשלמות אחת. האדם כאילו מורכב משלמויות המקיימות פעולות - גומלין בינן לבין עצמן. מחבר המאמר, מנתח את המושג בסכין אזמל, מתוך הגישה הטרפיוטית הקיומית ומלמד את הקורא עד כמה מושג זה מהווה חלק ועיקר בקיומו של השלם באדם.
מאת: zadok krouz
פורסם ב: 23/04/2010
קטגוריה: בריאות הנפש
צפיות: 581
מאמרים הרס עצמי מאמרים
יוסי קרמר מייעץ למודעות רגשית והתפתחות אישית nהו הרס עצמי? ולמה הוא קיים בנו? הרס עצמי מתרחש, כאשר בן האנוש מבטל לעצמו ובעצמו את הרצון להיות קיים, כלומר ביטול הרצון לחיות. לקריאת המשך עבור למאמר....
מאת: יוסי קרמר מייעץ למודעות רגשית והתפתחות אישית
פורסם ב: 25/10/2009
קטגוריה: בריאות הנפש
צפיות: 13244
מאמרים הפכים. אולי ההפך הוא הנכון? מאמרים
מאמן אישי / אימון אישי / אליעד כהן EIP.co.il הפכים. אולי ההפך הוא הנכון?: לשאול שאלות. טאוטולוגיה. עקרון / כלל השלישי מן הנמנע. מתמטיקה. פילוסופיה של המתמטיקה. אקסיומות. פורמליזם. לוגיציזם. אינטואיציוניזם. משפטי האי שלמות של קורט גדל. קונסיסטנטיות. עקביות. להוכיח דבר והיפוכו. אקסיומה. מובן מאליו. נקודת מוצא. הוכחה ישירה. הוכחה באינדוקציה. הוכחה בדרך השלילה. מושגים מנוגדים. אולי ההפך הוא הנכון? אין דבר טוב יותר מאשר לשאול שאלות. שאלות מקרבות את האדם אל האמת. מי מפחד משאלות? השקר / הדמיון. זה שאינו רוצה שיגלו את התרמית שלו, מאחר שאין לו ...
מאת: מאמן אישי / אימון אישי / אליעד כהן EIP.co.il
פורסם ב: 22/02/2010
קטגוריה: בריאות הנפש
צפיות: 12779
מאמרים הומור / בידור / צחוק / בדיחות / שטויות - מהי מהותם? מה כיף בהם? מאמרים
מאמן אישי / אימון אישי / אליעד כהן EIP.co.il הומור / בידור / צחוק / בדיחות / שטויות - מהי מהותם? מה כיף בהם?: בכל דבר בעולם יש שכל כלשהו. יש אנשים שמעדיפים להיות רציניים ולא ממש מתחברים לשטויות. אך יש אנשים שדווקא נהנים משטויות, מהנים לעשות שטויות ולהשתטות וכיו"ב. והשאלה היא, מדוע בעצם האדם מרגיש טוב כאשר הוא משתטה? מה הדבר הטוב שמסתתר בתוך שטויות? והעניין הוא כי השטויות מאפשרות לאדם להרגיש חיבור למציאות. מדוע? בגלל שהמציאות שלנו כ"כ חכמה עד כדי כך שאפשר לומר שהיא משוגעת. וכאשר האדם משתטה, על ידי זה תת ההכרה של האדם מתחבר טוב יותר למצי ...
מאת: מאמן אישי / אימון אישי / אליעד כהן EIP.co.il
פורסם ב: 22/02/2010
קטגוריה: בריאות הנפש
צפיות: 12739
מאמרים קיבעון מחשבתי - איך לצאת מקיבעון מחשבתי? מאמרים
מאמן אישי / אימון אישי / אליעד כהן EIP.co.il קיבעון מחשבתי - איך לצאת מקיבעון מחשבתי?: קיבעון מחשבתי, הוא מצב שבו האדם חושב בצורה כלשהי, שמגבילה אותו לראות את הדברים תמיד באותה הצורה, בלי להיות מסוגל לראות את הדברים גם בצורה שונה. הדבר הזה נקרא קיבעון מחשבתי, שבו המחשבה של האדם מקובעת למקומה ולא מתפתחת. ולפעמים, האדם יכול לצאת מבעיה כלשהי, אם הוא רק יחשוב בצורה חדשה וללא קיבעון מחשבתי. אם נתבונן בעניין נראה, כי קיבעון מחשבתי יש בו צד חיובי. הקיבעון המחשבתי מאפשר לאדם להרגיש סוג מסוים של יציבות מחשבתית, ולא להצטרך לשנות את דעתו כל הזמן. ...
מאת: מאמן אישי / אימון אישי / אליעד כהן EIP.co.il
פורסם ב: 22/02/2010
קטגוריה: בריאות הנפש
צפיות: 12128
מאמרים חרדות - פחדים - ממה הם נובעים? ואיך לצאת מהם? מאמרים
מאמן אישי / אימון אישי / אליעד כהן EIP.co.il חרדות / פחדים - ממה הם נובעים? ואיך לצאת מהם?: החרדות והפחדים של האדם נוצרים מהמחשבות שעליהן האדם חושב. ויש מחשבות מסוימות, שכאשר האדם חושב אותן הוא מרגיש טוב יותר, ויש מחשבות אחרות שכאשר האדם חושב אותן, הוא מרגיש תחושה של פחד ושל חרדה. ...
מאת: מאמן אישי / אימון אישי / אליעד כהן EIP.co.il
פורסם ב: 08/03/2010
קטגוריה: בריאות הנפש
צפיות: 12036
מאמרים ראיון עבודה. הצד של המעסיק. מה לשאול ולענות בראיון עבודה? מאמרים
מאמן אישי / אימון אישי / אליעד כהן EIP.co.il ראיון עבודה. הצד של המעסיק. מה לשאול ולענות בראיון עבודה?: ראיון עבודה. ניהול. קריירה. עובדים. לקרוא אנשים. מה עליך כמראיין לשאול את העובד בראיון עבודה? בטרם נסביר מה לשאול עובד בראיון עבודה, נסביר מדוע המאמר רלוונטי לכל תחום בחיים. כל בחירה אותה מבצע האדם היא סוג של ראיון עבודה. ראיון עבודה מורכב ממספר גורמים: המראיין, המרואיין, התכלית שלשמה הוא מרואיין, השאלות של המראיין, התשובות של המרואיין, קבלת ההחלטה של המראיין לגבי האם לצרף את המרואיין לארגון. אותם הגורמים קיימים אצל כל אדם בכל החלטה ...
מאת: מאמן אישי / אימון אישי / אליעד כהן EIP.co.il
פורסם ב: 22/02/2010
קטגוריה: בריאות הנפש
צפיות: 11989
מאמרים זלזול בדעות של אחרים - מהי מהותו? וכיצד החכם מתייחס לדעות שונות משלו? מאמרים
מאמן אישי / אימון אישי / אליעד כהן EIP.co.il זלזול בדעות של אחרים - מהי מהותו? וכיצד החכם מתייחס לדעות שונות משלו?: החכם האמיתי לעולם לא יזלזל בדעותיהם של אחרים גם לא בדעות שמנוגדות לשלו. לא משום שהוא לא בטוח בדרכו ומשום שהוא חושש אולי הדעה המנוגדת לו נכונה, אלא דווקא משום שהוא כ"כ בטוח בדרכו, עד שהוא יודע את נקודת האמת שיש גם בדעה שמנוגדת לשלו. והוא מבין מדוע הדעה המנוגדת לשלו נכונה, וכיצד גם היא מובילה אל דעתו שלו. היינו כי החכם השלם הוא מי שרואה את כל התמונה המלאה כולה. ולראות את התמונה המלאה היינו להבין את שורש האמת שיש בכל דעה בעו ...
מאת: מאמן אישי / אימון אישי / אליעד כהן EIP.co.il
פורסם ב: 22/02/2010
קטגוריה: בריאות הנפש
צפיות: 11080
מאמרים גאווה / ענווה - טוב או רע? מהי האמת? מאמרים
מאמן אישי / אימון אישי / אליעד כהן EIP.co.il גאווה / ענווה - טוב או רע? מהי האמת?: אם נתבונן בעניין הגאווה והענווה, נראה שיש שני צדדים למטבע. מצד אחד, אין דבר מגונה יותר מאשר הגאווה והאגו. הגאווה אומנם גורמת לפעמים לאדם להרגיש טוב, אך גם מאפשרת לו להיפגע / לכעוס וכיו"ב. והענווה, אין טוב ממנה. ברגע שאין לאדם אגו, הרי ששום דבר לא יכול לפגוע בו. הוא חי בשלום עם כולם, לא אכפת לו מהכבוד של עצמו וכיו"ב. עד כאן צד אחד של המטבע. לעומת זאת קיים גם הצד השני של המטבע. והוא, שלמרות כל החסרונות שיש לגאווה, עדיין גם לה יש זכות קיום. ואם נתבונן בעניי ...
מאת: מאמן אישי / אימון אישי / אליעד כהן EIP.co.il
פורסם ב: 22/02/2010
קטגוריה: בריאות הנפש
צפיות: 11032
מאמרים כישלון - איך להפוך אותו להצלחה? מאמרים
מאמן אישי / אימון אישי / אליעד כהן EIP.co.il כישלון - איך להפוך אותו להצלחה?: כישלון, הוא כאשר האדם מנסה לעשות משהו ולא מצליח. ואם נתבונן בעניין נראה, כי באפשרותו של האדם להפוך כל כישלון להצלחה, על ידי זה שהוא מתבונן על הסיבה שבגללה הוא נכשל, והוא משפר את עצמו עוד יותר, ומצליח בצורה טובה יותר. ואם לא היה האדם נכשל, הרי שהוא לא היה יודע שהוא יכול לעשות את מעשיו בצורה טובה יותר. והכישלון, מאפשר לאדם לגלות איפה הוא יכול להשתפר, כדי להיות טוב יותר. וכאשר האדם עושה טעות כלשהי, עליו לנסות להבין מדוע הטעות הזאת התרחשה. וכאשר האדם נכשל, יש שני ...
מאת: מאמן אישי / אימון אישי / אליעד כהן EIP.co.il
פורסם ב: 22/02/2010
קטגוריה: בריאות הנפש
צפיות: 11006
מאמרים ללכת לאיבוד - מה עושים כשהולכים לאיבוד? מאמרים
מאמן אישי / אימון אישי / אליעד כהן EIP.co.il ללכת לאיבוד - מה עושים כשהולכים לאיבוד?: כאשר יש לאדם ספקות לגבי הדרך שעליו ללכת בה, הרי שהוא בעצם מרגיש שהוא הולך לאיבוד. והשאלה היא, מה עושים כאשר הולכים לאיבוד? ואיך למצוא את הדרך הנכונה שבה צריך ללכת? ואם נתבונן בעניין נראה, כי כאשר הולכים לאיבוד, קיימות שלוש גישות שונות מה הכי כדאי לעשות. הגישה הראשונה היא, שהדבר הכי טוב לעשות, זה לא לעשות שום דבר ולחכות שמישהו ימצא אותך. כי אם תנסה למצוא את הדרך חזרה, אולי תתרחק עוד יותר. ובהקבלה אלינו זה אומר, כי אם אינך מוצא את דרכך, פשוט תן לדברים ל ...
מאת: מאמן אישי / אימון אישי / אליעד כהן EIP.co.il
פורסם ב: 22/02/2010
קטגוריה: בריאות הנפש
צפיות: 10921
מאמרים

מאמרים
מאמרים
מאמרים
מעוניין לפרסם את מאמריך בחינם? מעוניין להגיע בקלות ללקוחות וקולגות פוטנציאליים? הרשם עכשיו ופרסם מאמרים.
כללי:
תנאי שימוש באתר
הנחיות העורכים
מדוע לפרסם מאמרים?
 
 
אתר נבנה על ידי סייטמאסטר בע"מ - בניית אתרים מקצועית וקידום אתרים במנועי חיפוש.